מענקי מחקר לקידום ערכי נוף וסביבה באזורים חקלאיים בישראל

שם: מענקי מחקר לקידום ערכי נוף וסביבה באזורים חקלאיים בישראל
תאריך הגשה: 16/12/09
לאתר הקול הקורא
תיאור כללי:

החקלאות ממלאת תפקידים חיוניים בנוף הישראלי. היא מרכיב מרכזי בנוף התרבותי של הארץ, היא שומרת על שטחים פתוחים, היא מאפשרת אורח חיים כפרי ייחודי, היא מספקת מזון, וכמובן היא ענף כלכלי חשוב שמאפשר לרבים להתפרנס בכבוד. חקלאות המנוהלת באופן מושכל גם תורמת לשמירה על הסביבה - על מאגרי מים, קרקע פורייה, מגוון מינים ואוויר נקי. פיתוחה הכלכלי המתקדם של מדינת ישראל תוך התחשבות והבנה עמוקה של התפקידים הרבים של החקלאות בישראל הוא אחד האתגרים של פעולת התכנון הלאומי במאה ה-21.


מטרתה המרכזית של נקודת ח"ן היא לבנות תשתית ידע מקצועי בין-תחומי, בנושא החקלאות הנופית הרב-תפקידית, ובכך לסייע להשגת הייעוד שהוצג לעיל. נקודת ח"ן מזמינה הצעות לביצוע פרוייקטים העשויים לקדם פיתוח של חקלאות נופית-סביבתית רב-תפקידית ורווחית. נקודת ח"ן מעודדת הצעות מדיסציפלינות אקדמיות שונות (חקלאות, ביולוגיה, אקולוגיה, איכות הסביבה, קרקע ומים, כלכלה, תכנון/אדריכלות, משפטים, מדעי החברה) הן מהסקטור המדעי-ציבורי, והן מהסקטור הפרטי (למשל מתכננים, יועצים סביבתיים).


נקודת ח"ן שמה דגש על תמיכה בנושאים מקוריים שאינם מקבלים סיוע מגורמים וקרנות קיימים אחרים תוך מיקוד בתחומים הבאים:


א. פיתוח של חקלאות רב-תפקידית: בחינת שיטות ודרכים לשילוב ערכי נוף, חברה וסביבה לקידום הרווחיות הכוללת (במובן הרחב) של ענפי חקלאות קיימים ועתידיים, אינטנסיביים ואקסטנסיביים כאחד, פיתוח פתרונות חלופיים, נופיים-חקלאיים לשטחים מוברים שיצאו משמוש חקלאי מוגדר.

ב. סקר ותכנון: כלים לשיפור ולפיתוח החקלאות הרב-תפקידית, גיבוש פתרונות כלכליים, תכנוניים, ניהוליים, יישומיים או בינתחומיים לקידום החקלאות כמשאב תרבותי, סביבתי וכלכלי כאחד. גיבוש קווים מנחים ותקנונים להטמעת נושא החקלאות הרב-תיפקודית בתהליכי התכנון.

ג. איתור וכימות של "שירותים אקולוגיים" בענפי חקלאות: קביעת אמות מידה להערכה של תפקיד ענפי החקלאות השונים בשיפור איכויות משאבי הקרקע, הנוף, הסביבה והשירותים האקולוגיים.

ד. חוק וממשל לעידוד החקלאות הרב-תפקידית: הבנת מכלול הקשרים והזיקה בין גורמי התכנון המרכזי, החקיקה והכלכלה לבין הפעילות החקלאית והשפעתם על התפקיד החקלאי באזורים שונים ובסקטורים השונים של המדינה.
בשנת העבודה 2010 בחרנו לשים דגש מיוחד על פרויקטים המקשרים בין הפעילות החקלאית ושמירת המגוון הביולוגי.

כללי פעולת הקרן:


1. את ההצעות יש להגיש באמצעות אתר האינטרנט של נקודת ח"ן.

2. בשלב ראשון מבקשת הועדה המקצועית לקבל הצעות הקדמיות (עד 800 מילים בלבד) המגדירות את נושא העבודה, השיטות, תכנית עבודה (ללא פירוט), תוצאות ותוצרים צפויים. על ההצעה לכלול מסגרת תקציבית מבוקשת. את ההצעות יש לשלוח דרך האתר עד יום ד' 09.12.09. הצעות שתגענה אחרי תאריך זה, או שתוגשנה בצורה שונה מהנ"ל, לא תטופלנה .

3. בשלב שני תבחר הועדה המקצועית של נקודת ח"ן מספר הצעות המתאימות ביותר ליעדיה, כמוגדר לעיל, ותבקש עבורן תוכניות מלאות, שגם הן תוגשנה באמצעות אתר האינטרנט.

4. המענקים יינתנו לפרויקטים מוגדרים עם תוצרים ברורים ויישומיים. עדיפות תינתן למחקרים/סקרים/פרויקטים קצרי מועד.

5. השנה נקודת ח"ן מעודדת הגשת הצעות משותפות למספר חוקרים מדיסציפלינות שונות אשר ישלבו עבודה מחקרית בתחומים שונים המוזכרים לעיל.

6. תינתן העדפה לפרויקטים בעלי אופי המשכי או ביקורתי בונה ולפרויקטים הכוללים שיתוף הציבור הרלבנטי או גורמי מדיניות ציבורית

7. המענקים הם חד-פעמיים ולשנה אחת בלבד. לא יינתנו מענקי המשך או מענקים חוזרים. במקרים חריגים תתאפשר הארכת הפרויקט במספר חודשים.

8. נקודת ח"ן מחלקת מענקים בסכום כולל של עד 90,000$. ניתן להגיש בקשות בהיקפים שונים, בהתאם לצורכי המחקר.

9. נקודת ח"ן שומרת לעצמה את הזכות לבקש הרחבות או שינוי דגשים בעקבות בחינת ההצעות.

10. במידה ולחוקר קיים מענק פעיל בנקודת ח"ן ועדין לא הוגש דוח סופי, לא ניתן יהיה להגיש הצעה חדשה.

11. נקודת ח"ן שומרת לעצמה את הזכות ליזום פרויקטים בקרב הקהילה המקצועית.
מקור: ישראלי
מדינות משתתפות: ישראל,
תקציב: נקודת ח"ן מחלקת מענקים בסכום כולל של עד 90,000$. ניתן להגיש בקשות בהיקפים שונים, בהתאם לצורכי המחקר.
מס' שנים למחקר: 1
איש קשר: רובי - 2152
תחומים: כל התחומים
סוג הקרן: הקרן אינה קרן תחרותית.
קרן ופרופילים משויכים: נקודת חן ,פתוח לחברי סגל הטכניון בלבד. אנא התחבר\י כדי לצפות בפרופילי המימון של הקרן (בפינה הימנית העליונה).